In deze lessen gaan we dieper in op executieve functies (EF), belangrijke vaardigheden die ons helpen bij het organiseren van onze gedachten, het reguleren van ons gedrag en het nemen van beslissingen in het dagelijks leven. Deze functies, die worden aangestuurd door de prefrontale cortex van de hersenen, zijn essentieel voor het zelfmanagement en het oplossen van problemen, vooral in nieuwe of onverwachte situaties. Het ontwikkelen van deze vaardigheden gebeurt geleidelijk, net zoals taalvaardigheden, en blijft doorgaan tot in de volwassenheid.
Executieve functies zijn niet altijd even makkelijk voor iedereen. Voor leerlingen met TOS (Taalontwikkelingsstoornis) kunnen deze functies extra uitdagend zijn. Dit komt doordat taal en executieve functies nauw met elkaar verbonden zijn. Leerlingen met TOS hebben vaak moeite met hun 'innerlijke taal', wat het lastig maakt om vaardigheden zoals plannen, zelfbeheersing en probleemoplossing goed onder de knie te krijgen.
In deze lessen behandelen we de volgende kernexecutieve functies die belangrijk zijn voor het dagelijks functioneren:
- Inhibitie (zelfbeheersing): Het vermogen om impulsen te onderdrukken en gecontroleerd te reageren.
- Emotieregulatie: Het vermogen om emoties op een gepaste manier te beheren en aan te passen aan de situatie.
- Werkgeheugen: Het vasthouden en manipuleren van informatie gedurende korte tijd om een taak uit te voeren.
- Plannen en organiseren: Het vermogen om doelen te stellen, stappen te bedenken en een duidelijke volgorde aan te brengen.
- Cognitieve flexibiliteit: Het vermogen om je aan te passen aan veranderende omstandigheden of nieuwe taken.
We richten ons op de executieve functies die het meeste invloed hebben op het dagelijks leven van leerlingen met TOS. Het is belangrijk om je bewust te worden van deze uitdagingen en strategieën aan te leren die je kunnen helpen om beter om te gaan met je gedrag en emoties.
DEZE LESSEN ZIJN MOMENTEEL IN ONTWIKKELING.
MEER INHOUD VOLGT BINNENKORT.