PeTOS-so is een doorgaande lessenserie, waarbij het de bedoeling is dat alle lessen van een leerjaar worden gegeven in een vaste volgorde. Er hoeft niet op doelniveau geregistreerd/gescoord te worden voor PeTOS, omdat tweemaal per jaar de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen overkoepelend wordt geregistreerd /gescoord binnen de SCOL (© CED-Groep, Rovict) en leerlijnen Parnassys (binnen Kentalis) en/of een ander leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het aanbod van PeTOS-so dekt de doelen van de CED-leerlijn op sociaal-emotioneel gebied, dus volstaat daarmee het invullen van de SCOL om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen (en te bepalen of en op welk gebied eventueel extra aanbod nodig is).
Soms maak je als onderwijsprofessional de keuze om af te wijken van het lesaanbod van een bepaald leerjaar, bijvoorbeeld omdat andere doelen beter bij het functioneren van de groep passen of omdat er sprake is van een combinatiegroep. Het is dan wel belangrijk om vast te leggen welk aanbod er is gegeven om te voorkomen dat er later hiaten ontstaan.
Het doel van het ‘registeren’ van PeTOS is dan ook: vastleggen welk aanbod gegeven is en in combinatie met de SCOL-gegevens bepalen of en waar er verdieping nodig is al dan niet vanuit andere werkvormen/methodieken.
Hoe registeren
In het groepsplan kan worden vastgelegd welk aanbod er is gegeven. De meeste scholen binnen Kentalis hebben een eigen format voor hun groepsplan en kunnen het daarin opnemen.
Een groepsplan voor PeTOS kun je ook in Parnassys maken. Hiervoor is een format beschikbaar dat de intern begeleider schoolbreed in Parnassys kan zetten. Dit format is hierboven beschikbaar.