In deze lessenserie gaan leerlingen aan de slag met Theory of Mind (ToM), oftewel het vermogen om zowel je eigen gedachten en emoties te begrijpen, als die van anderen. Hier hoort ook bij dat je gedrag kan aanpassen door rekening te houden met je eigen gedachten, emoties en gevoelens en met die van de ander. Dit is een belangrijke vaardigheid in de sociale interacties en de communicatieve vaardigheden.
In deze lessenserie hebben we het dan ook niet over ToM, maar over: Ik en de ander.
Uit onderzoek (en uit de praktijk) weten we dat leerlingen met TOS vaak een zwakkere ToM hebben. Het bewust worden van je eigen emoties en het leren herkennen van de gevoelens van anderen maakt communicatie en samenwerking gemakkelijker, zowel op school als daarbuiten.
In deze lessenserie leren de jongeren zich bewust te worden van hun eigen emoties en hoe deze hun gedrag beïnvloeden. Ze ontdekken ook hoe ze kunnen begrijpen wat anderen voelen, zelfs als dit niet altijd direct zichtbaar is. Dit helpt hen om beter om te gaan met verschillende sociale situaties en meer rekening te houden met de emoties van anderen.
Het is belangrijk om te realiseren dat deze lessen vooral dienen als basis voor bewustwording rondom dit thema. Deze lessen zijn niet bedoeld als ToM-training, maar vooral bedoeld voor het vergroten van het zelf- en sociaal inzicht.






