Mindset, je hebt er vast wel eens van gehoord. Op onderwijsblogs, social media en in boeken komt deze term vaak voorbij. Mindset is een manier van denken en een manier van naar jezelf kijken. De manier van denken is bepalend voor hoe jij denkt over je jezelf, je talenten en kwaliteiten.
Leerlingen met TOS hebben vaak al dingen meegemaakt waarin ze hebben ervaren dat iets niet zo makkelijk gaat of mislukt. Logischerwijs heeft dit impact op het zelfbeeld van de leerling, maar ook op de motivatie en doorzettingsvermogen (mindset).
Veel leerlingen met TOS hebben in de loop der jaren een vaste mindset ontwikkeld. Om ze weer in hun kracht te zetten is het belangrijk dat ze een groei mindset gaan ontwikkelen en het geloof krijgen dat je alles kunt leren en overal beter in kunt worden door te oefenen. Een positieve mindset is het fundament onder een goede indentiteitsontwikkeling.
In deze lessenreeks willen we de leerlingen laten ervaren wat het verschil is tussen een helpende gedachte en een niet helpende gedachte.
De leerlingen gaan in deze lessenserie:
- hun gedachten opmerken (vangen van gedachten)
- ervaren dat gedachten aan de grondslag liggen het gevoel en het gedrag
- de verschillen tussen een helpende en een niet-helpende gedachte
- nadenken over welke gedachten je zouden kunnen helpen om een beter gevoel te krijgen.