PeTOS binnen het project Implementatie TOS Methodieken (juli 2024)

Binnen het project Implementatie TOS Methodieken (ITM) is PeTOS so doorontwikkeld. Hieronder wordt beschreven welke aanpassingen gedaan zijn. Alle vernieuwde documenten zijn inmiddels toegevoegd aan de website. 

Vanaf juli 2024 wordt PeTOS in een beheergroep verder doorontwikkeld. De beheergroep bestaat uit Mirjam van der Wal, (gedragskundige op de Enkschool) en Berdien Graveland-de Groot (logopedist Tine Marcusschool). Vragen, opmerkingen of feedback horen we graag via het contactformulier of via petos.so@kentalis.nl

Aanpassingen in de doorontwikkeling PeTOS so (juli 2024)

Binnen het project ITM is hard gewerkt om PeTOS verder te ontwikkelen in gebruiksvriendelijkheid en alle nieuwe ontwikkelingen te verwerken in de handleiding en de lessen. 

 

In de Handleiding zijn de volgende toevoegingen gedaan: 

  • Theoretische onderbouwing: neuropsychologisch perspectief op TOS 
  • Informatie uit de handreiking SEOCC 
  • Koppeling met de andere methodieken vanuit ITM (+ verwijzing naar handreiking Taal voor TOS)
  • Kerngloedkaartjes
  • Wensen voor doorontwikkeling
  • ‘Registratie’ mogelijkheden

 

In de lesbeschrijvingen zijn de volgende wijzigingen/toevoegingen gedaan: 

M.b.t. gebruiksvriendelijkheid: 

  • Inhoudsopgaven toegevoegd bij lesbeschrijvingen, digibordmateriaal en printmateriaal, waardoor er niet meer door het hele document hoeft te worden gescrold, maar je met één klik meteen bij de juiste les uit komt
  • Alle linken van filmpjes gecheckt en aangepast 
Afbeelding
kerngloedkaartjes

Inhoudelijk: 

  • Kerngloedkaartjes verwerkt in de lesbeschrijvingen en digibord- en printmateriaal 
  • Lessen waarin emoties/gevoelens expliciet worden aangeboden, de specifieke kerngloedkaartjes toegevoegd + toelichting
  • In de andere lessen waar gevoelens besproken worden de tip gegeven om waar nodig kerngloedkaartjes erbij te gebruiken
  • Voor elke bouw een optionele startles toegevoegd voor het thema Mijn Gevoelens om bekend te raken met de kleuren van de kerngloedkaartjes: in de onderbouw vanuit ‘het Kleurenmonster’, in de midden-bovenbouw vanuit een creatieve les

 

Toevoegingen algemeen: 

  • Naast leerdoelen per leerjaar is er nu ook een overzicht van de leerdoelen per thema. Je kunt dan makkelijk zien wat de leerdoelen van de aangrenzende leerjaren zijn
  • Op de website is onder het kopje https://petos.kentalis.nl/registreren een leerroutekaart tbv het groepsplan toegevoegd, die je kunt gebruiken om vast te leggen welk aanbod van PeTOS je aan de groep hebt geboden

PeTOS is geëvalueerd (juni 2021)

Zeven scholen hebben in schooljaar 2020-2021 met PeTOS gewerkt. De zes scholen van Kentalis die met PeTOS aan de slag gingen, hebben de lessen en het materiaal geëvalueerd en tips gegeven voor verbetering. Een leerkracht:

"Er ontstaan zo’n mooie dingen tussen jou en de kinderen en tussen de kinderen onderling. De thema’s en de lessen zijn zo mooi opgebouwd en dan weet je gewoon dat je alles besproken hebt! Er zitten prachtige, uitnodigende filmpjes in die herkenning oproepen en dan komen de reacties vanzelf. Je ziet ook dat het kinderen helpt om zich steeds meer bewust te worden van wie ze zijn en dat ze er mogen zijn met alle verschillen. Ga het vooral gewoon doen!"

Ook een school voor buitengewoon Onderwijs in België heeft PeTOS vorig schooljaar gebruikt. De school biedt onderwijs aan kinderen type 7 (kinderen met TOS en/of een auditieve beperking). De teamcoach mailde:

"Wij hebben met heel veel positieve reacties het programma PeTOS gebruikt in onze school Buitengewoon onderwijs! Zowel leerkrachten als leerlingen waren geboeid door de lessen. We kozen ervoor om de logopedist de lessen te laten voorbereiden en geven, met de leerkracht als coteacher."

Dank voor alle feedback!

Sociaal-emotionele doelen (juni 2021)

PeTOS werkt aan alle sociaal-emotionele doelen uit de SCOL, maar werkt niet aan het verwerven van dagelijkse vaardigheden en omgangsvormen in de klas.

Ook het oefenen van sociaal-emotionele vaardigheden kan niet in het halve uurtje PeTOS per week. Aan die vaardigheden moet zowel in de dagelijkse praktijk in de klas en op het plein, als expliciet worden gewerkt.

Bij Kentalis zal aan deze doelen vanaf 2022 worden gewerkt met Spraakwaterval. Een overzicht van PeTOS-doelen en CED-doelen is te vinden als bijlage 1 van de Handleiding. 

Doelen relaties, intimiteit, seksualiteit (juni 2021)

Om te voldoen aan de doelen op het gebied van Relaties, Intimiteit en Seksualiteit zijn acht van de 240 PeTOS-lessen vervangen door lessen uit Kriebels in je buik. Daarnaast is er voor groep 2 t/m 7 aan het thema Mijn Lijf steeds één Kriebel-les toegevoegd; voor groep 8 zijn er twee Kriebel-lessen toegevoegd. Het advies is om in de week van de lentekriebels uitgebreid stil te staan bij relaties, intimiteit en seksualiteit.

De lessen van Kriebels in je buik zijn toegankelijk via de inlogcode van de school. De scholen moeten zelf het lespakket van Kriebels in je buik bestellen.

Een overzicht van PeTOS-doelen en Kriebel-doelen is te vinden in bijlage 2 van de Handleiding.

Burgerschapsdoelen (juni 2021)

In de lessen van PeTOS wordt gewerkt aan burgerschap. Daarbij ligt de nadruk op de thema’s identiteitdiversiteitsolidariteit/empathie en in iets mindere mate digitaal samenleven. Een overzicht van burgerschapsdoelen die in PeTOS aan de orde komen is te vinden in bijlage 3 van de Handleiding.

Aanpassingen (juni 2021)

Op basis van de evaluaties zijn in alle lesbeschrijvingen lessen vervangen, vereenvoudigd of aangevuld. 

Het lesmateriaal is aangevuld met extra visualisaties. Per thema en per bouw is er nu een bestand met daarin alle digibord-bestanden en een bestand met daarin alle print-bestanden. Per bestand is duidelijk aangegeven voor welke groep het is en bij welke les het hoort. 

De digibord-bestanden bevatten de links naar de filmpjes, zodat deze direct vanuit het pdf kunnen worden afgespeeld. 

PeTOS en Spraakwaterval

Bij Kentalis wordt PeTOS de komende jaren op steeds meer scholen gecombineerd met Spraakwaterval.

Spraakwaterval is een cluster-2-methodiek die doelgericht werkt aan het vergroten van de communicatieve en sociaal-emotionele redzaamheid van leerlingen met TOS. Door oefening leren leerlingen hoe de de (lichaams-) taal die ze hebben, beter kunnen inzetten in het dagelijks leven. 

Bij PeTOS gaat het vooral om kennen en kunnen, bij Spraakwaterval om kunnen en durven.

Meer informatie: spraakwaterval@kentalis.nl